Haris László fotóművész

1943., Budapest


1943. február 9-én született Budapesten. Bátyjától tanult meg fényképezni, hat évesen már tud filmet hívni, kontaktolni. 1956. november 2-án, 13 éves korában megengedték neki a szülei, hogy végig fotózza a forradalom budapesti helyszíneit. A képeket sokáig rejtegetni kellett, de 2006-ban, a forradalom 50. évfordulóján kiállítás nyílt belőlük a Műcsarnokban, az Ernst Múzeumban, Bécsben és Washingtonban.
A Vörösmarty Gimnáziumban érettségizett, 1962 és 1968 között pedig a Budapesti Műszaki Egyetemre járt, itt diplomázott. 1972-tól nyolc évig a Nagyító című hetilapnál dolgozott, majd tíz évig a Pannónia Filmstúdióban volt standfotós. 1992-től 1997-ig a Teszt Magazin fotográfusa. Közben 2000-ig, közel húsz éven át kulturális és politikai plakátokhoz készített fotómunkákat grafikus barátaival, több rangos díjat is nyertek ( pl. 1988-ban az Év plakátja díjat Pócs Péter grafikussal).
Pályája már a kezdetektől nem a hagyományos utat követte: a képző-, fotó és filmművészet határán álló, ezeket nem ritkán átlépő képei gyakran egy parányi valóságrészlet makronagyításai. Legszívesebben képzőművészekkel, filmesekkel dolgozik együtt. Az 1960-as évek végétől jelen volt a Szürenon (a szürrealizmusból és a nonfigurációból kiábránduló művészek csoportja: „ sur et non”) kiállításain és a – nem kevésszer művészetpolitikai viharokat is elindító – balatonboglári kápolnatárlatokon. Tíz éven keresztül csak képzőművészeti kiállításokon szerepelt felvételeivel, leginkább az Új Magyar Avatgarde művészeivel közösen. 1973 és 1980 között, a szűkülő kiállítási lehetőségek miatt konceptuális műveket, performanszokat készített egyedül vagy képzőművész barátaival: Csutoros Sándorral, Molnár V. Józseffel, Szemadám Györggyel.
1975-ben akciósorozatot alkotott Jel és árnyék címmel, ugyanekkor készítette a 480 képből álló szekvenciáját, amelyet a Magyar Nemzeti Galéria őriz.
1992-ben hozta létre Az angyali követés című film forgatókönyvét, a művet Dániel Ferenccel és Orosz Istvánnal készítette. Megismerte az animációs film technikáját, fotósként, majd animátorként számos film készítésében vett részt. Új fotó-animációs eljárást dolgozott ki, amit először Orosz István Ah, Amerika! (1984) című filmjében alkalmaztak.
Fotográfiáinak sajátos stílusát és hangulatát az adja, hogy a részletnagyításokon keresztül lehetőség nyílik a néző számára az asszociációk és áthallások dekódolására, a filozofikus közlendő megértésére.
Fotográfiát tanít az ASA fotóművészeti szabadiskolán. 2003-tól a megszünésig a Magyar Mozgókép Közalapítvány Szakkuratóriumának, 2004-től a Magyar Fotóművészek Szövetségének elnökségi tagja.
2007-ben meghívták rendes tagnak a Magyar Művészeti Akadémiára.
1996 óta napjainkig újra absztrakt fotókat készít festmények apró részleteiről. Saját hitvallása szerint: „ A világ fölfelé és lefelé tartó végtelenségének megnyilvánulásai ezek a szokatlanul nagy méretű … fotográfiák.”
Balogh Rudolf- (2001) és Demeter-díjas (2003) fotográfus. Közel húsz egyéni és számos csoportos kiállításon vett részt itthon és külföldön egyaránt.
Műveit különböző köz- és magángyűjtemények őrzik: Pécsett a Janus Pannonius Múzeum Modern Képtára, a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Sárospataki Képtár és a Körmendi-Csák 20. századi Magyar Fotóművészeti Gyüjtemény.


Forrás: artportal.hu


Egyéni kiállításai

1970 • Budapesti Műszaki Egyetem Kollégium 1000, Budapest
1973 • Lépcsőház [Csutoros Sándorral és Molnár V. Józseffel], Budapest, Erkel u. 12. • Szembesítés [Csutoros Sándorral és Molnár V. Józseffel], Balatonboglári kápolnatárlatok • Tér és lehetőség, Budapesti Műszaki Egyetem E épület, Budapest [Csutoros Sándorral és Molnár V. Józseffel]
1974 • Egyetemi Színpad [Szemadám Györggyel], Budapest
1979 • Magyar Nemzeti Galéria Klubja, Budapest
1982 • Fészek Klub, Budapest [Kisfaludy Andrással]
1989 • És mégis mozog a nép..., Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1994 • PLAFOKÁTTÓ [Ducki Kristóffal], Fék Galéria, Göd
1996 • Jel és árnyék, Erdei Ferenc Művelődési Központ, Kecskemét
1997 • Új kaland, Kisgaléria, Pécs
1998 • E-től K-ig, Mai Manó Fotógaléria • Műhelykiállítás,Miró Fotogaléria
1999 • Jel és árnyék, Nyitott Kör Galéria • Jó Szerencsét Művelődési Központ, Várpalota.


Csoportos kiállításai

1969 • Szürenon, Kassák Művelődési Ház
1970 • R, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest
1970-73 • Balatonboglári kápolnatárlatok
1971 • No. 1., Fővárosi Állatkert, Budapest
1975 • Vajda LSG, Szentendre
1976 • Expozíció, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan • Tér-jel-forma, Vegyipari Egyetem, Veszprém
1977 • Elem, szerkezet, környezet, Lakásépítő Vállalat, Budapest
1979 • Ma Múzeum, Bercsényi Klub • Szürenon, Kassák Művelődési Ház
1980 • II. Esztergomi Fotóbiennálé, Vármúzeum, Esztergom •Ma Múzeum, Ifjúsági Ház, Pécs
1981 • Tény-kép, Műcsarnok, Budapest
1983 • Új művészetért, Bartók Béla Művelődési Központ, Szeged
1988 • 5 magyar fotós, G. Doisneau, Vandceuvre (FR)
1989 • Más-kép, Ernst Múzeum, Budapest
1990 • DOPP és barátai, Magyar Intézet, Prága
1994 • Piranéző, Szépművészeti Múzeum, Budapest
1995 • Múzsák és Ágyúk - az ellenállás magyar plakátjai, M. für Kunst und Gewerbe, Hamburg
1996 • Szürenon 69-96, Vigadó Galéria, Budapest
1997 • No. 1. 1969-1971, Ernst Múzeum, Budapest •Árnyék, Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
1998 • Első alkotócsoport, Fotóhét, Iparművészeti Múzeum, Budapest
1999 • Első alkotócsoport, Fotóhetek, Tapolca.


Művei gyűjteményekben

Janus Pannonius Múzeum Modern Képtár, Pécs • Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Sárospataki Képtár, Sárospatak.


Irodalom

BODRI F.: ~ fotókiállítása, Fotóművészet, 1970/3.
JÁVORI B.: Kápolna tárlat, Somogyi Néplap, 1970. augusztus 13.
GEREVICH É.: Kápolnatárlat, Múzsák Múzeumi Magazin, 1970/4.
MEZEI O.: Vizuális kísérlet - tanulságokkal, Fotóművészet, 1973/4.
MEZEI O.: Három demonstratív térszervezésről, Magyar Építőművészet, 1974/5.
BÁN A.: A nézőpont, Fotóművészet, 1976/3.
MEZEI O.: Mezőőrlak Gyöngyös mellett, Művészet, 1978/2.
BÁN A.: Trough the magnifying glass, Interpress Graphic, 1978/4.
Szürenon 1969-1979 (kat., Kassák Lajos Művelődési Ház, 1979)
NAGY G.: A történelemnek fölajánlott pillanatok. ~: ... és mégis mozog a nép! című kiállítása elé, Hitel, 1990/3.
SZEMADÁM GY.: A forradalom esztétikuma. ~ fotókiállítása,Ring, 1990/4.
MEZEI O.: A Szürenon és kisugárzása, AH, 1991/1.
[LUGOSI] LUGO L.: Csángók a csíksomlyói búcsún (1992), Magyar Napló, 1993/16.
Piranéző. Piranesi parafrázisok (kat., Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994)
Adalékok a Balatonboglári kápolnatárlatok létrejöttéhez, Köln, 1996
MICHNAI A.: ~, fotós, Hajónapló, 1998/1.
Analóg, 21 magyar fotográfusa 20. századból . Körmendi-Csák Gyűjtemény