„A mozaik különleges festmény” - Rác András albuma

2010., hdke.hu


A mozaikművészet az emberiség olyan nagy múltra visszatekintő művészi kifejezési eszköze, amelynek nem csupán emlékei, de technikája is szinte alig változva vészelte át az évezredek múlását. Rác András festő- és mozaikművész mintegy hat évtizedes munkásságát mégis az anyagokkal és a technikai eljárásokkal való állandó kísérletezés jellemezte. A művész életútját, alkotásinak gazdagságát mutatjuk be a Körmendi Galéria most megjelent albumának könyvbemutatóján.


KönyvEsténk háziasszonya Szegvári Katalin, aki Rác Andrással beszélgetve megismertet minket e különleges technika kulisszatitkaival, a festészet és a mozaikművészet kapcsolódási pontjaival, az alkotó családjának tragikus történetével. A látogatók a helyszínen az album mellett megtekinthetik a művész néhány, a könyvbemutató alkalmával kiállított alkotását is.
Rác András festőművész, mozaikművész életútja
Rác András festő, mozaikművész 1926-ban született Kolozsváron. 1946-tól 1951-ig végezte a budapesti Képzőművészeti Főiskola festő, majd mozaik-szakát, ahol olyan kiváló mesterei voltak, mint Berény Róbert és Fónyi Géza. A főiskola elvégzése után mindmáig szabadfoglalkozású képzőművész. Tagja a Képző- és Iparművészeti Szövetségnek, a Művészeti Alapnak és a Vizual Art alkotóközösségnek. A hatvanas évektől kezdve számos hazai és külföldi egyéni- és csoportos kiállításon vett részt. Több nagyméretű mozaikja díszíti Dunaújváros, Budapest, Pécs, Miskolc, Ózd és Békéscsaba középületeit.
Rác András művészetét eredetileg az olajfestés és a klasszikus mozaik jellemezte, idővel azonban új technikákat dolgozott ki, a mozaik-reliefet, majd a hidegzománc-festést. Jelentősek a technikai kísérletei, melyek műfaji határokat tágítják ki. Anyag-kollázsai, relief-mozaikjai vagy hidegzománc alkotásainak sorozata tanúskodnak kísérletező kedvéről. A grafikát is műveli, szeriografikát, monotípiákat készít. Budapesten és Szentendrén dolgozik.
A ’60-as években nagyméretű olajfestményeinek témáját a megélt történelem, a város inspirálta. Több portrét is festett, idővel azonban ez a figurativitás az elvontabb kompozíciókkal egyesül. Későbbi műveiből kitűnik, hogy számára az alkotás nem ábrázolás, hanem a szavak nélküli közlés, jeladás, üzenet. Rác András a fali-kép jellegű mozaikok készítése kapcsán mélyült el a technikai kivitelezés problémáiban. Kísérletező ember lévén úgy találta, hogy a festékpigment a gyanta kötésére is alkalmas s megpróbált immár mozaik nélkül is képeket készíteni e technikával. Rác gyanta-festményei oldottabbak, képlékenyebbek, mint a fegyelmezettséget kívánó mozaikok, de életművében igen erős a
harmónia eszméje.
A művész életműve nem tagolható. Az anyag és a technika változatossága jelzi a műalkotás folyamatát, nem keres stílust a műveinek, hanem ahogy fogalmaz: üzenetvivő, melynek forrása valahol nagy eszmék, ideák környékén keresendő. Foglalkoztatják a létezés alapvető kérdései s ezek mitológiai vagy éppen zenei utalásokkal mind jelen vannak képein.
(Kovács Árpád)


A cikkben szereplő művészek:

Rác András